Dechberoucí Poslední číslo | Recenze knihy

Originální název: Show Stopper
Český název: Poslední číslo
Autorka: Hayley Barker
Edice: King Cool
Rok vydání: 2019
Počet stran: 419 s.

Obálka je jednoznačně úžasná. Nebudu lhát, že to byla i ona, která mě na knihu nalákala. Máme tu dívku, která předvádí představení v cirkuse, na jedné ruce má okovy, aby bylo bráno na zřetel, že není v cirkuse dobrovolně. Předpokládám, že tou dívkou na obálce je právě Hošiko.

Neskutečně jsem se těšila, až začnu psát recenzi na tuhle knihu. Tolik vás na ni chci nalákat. Tolik bych si přála, aby byla čtená. Jde o celkem temnou young adult fantasy odehrávající se ve světě, který je rozdělen na Čisté a nečisté, kteří se nazývají Drekové. Příběh má být autorčinou reakcí na vlnu nenávisti proti menšinám v Anglii, ale vlastně se to dá uplatnit kdekoli na světě. Není to problém jen Anglie.

Tenhle příběh je vyprávěn ze dvou pohledů. Můžeme tak nahlédnout, jak mezi Čisté, tak mezi Dreky účinkující v cirkuse. Je tu Ben a Hošiko.

Ben je dle mého takové už od pohledu čisté jméno, takže vám asi dojde, ke které skupině se řadí on. A aby toho nebylo málo, je synem Ministryně pro kontrolu Dreků. Tedy někoho, kdo zodpovídá za to, jak se s Dreky zachází. Nicméně tíživá situace, která panuje v ghettech Dreků, Benovu matku nijak nezatěžuje, naopak si buduje image na tom, že je chce zlikvidovat.

Hošiko je Drek. Nečistá. Podřadná. V cirkuse účinkuje jako hlavní číslo. Je provazochodkyní a říká se jí Kočka. Tihle dva se setkávají, když se Ben jednoho dne s rodinou podívá do cirkusu, přestože po stýkání se s Dreky Benova matka netouží, Ben se tam chce podívat a jeho přání je vyslyšeno. Hošiko je při představení ohrožena na životě a Ben ji zachrání, což je naprosto nevídané. Ti dva se do sebe zamilují, ale neočekávejte nějakou bouřlivou romanci, která bude tuto knihu provázet. Ano, jiskří to mezi nimi, ale na romantiku v této knize není čas.

Je to krutý svět, v němž jde o život. Co mě ale mrzí je to, že vlastně nikde v knize nebylo zmíněno, proč Čistí Dreky tolik nenávidí. Nebo já to teda alespoň nikde nepostřehla. Ale třeba najdeme vysvětlení v druhém díle, který se chystá a jehož se nemůžu dočkat.

Poslední číslo je neskutečně čtivá kniha, která vám uteče ani nevíte jak. Otáčíte stránku za stránkou a musíte neustále číst, i když jste na smrt unavení. Prostě musíte vědět, jak to dopadne. A já, i když jsem byla fakt hodně unavená, když jsem přišla z práce, prostě jsem otevřela knihu a pokračovala tam, kde jsem přestala. Chtěla jsem vědět, jak to skončí. Ale zároveň nechtěla, protože to znamenalo, že se s těmi hrdiny, které jsem si tolik zamilovala, budu muset rozloučit.

Jde o nesmírně krutou knihu. A není tu jen jeden záporák, ale hned dva. Nejen Benova matka, která nenávidí Dreky. Ze strany Hošiko je tu hlavní cirkusák, který je z poloviny Drek a z poloviny Čistý. Ten nenávidí svou matku, že byla tak slabá a zamilovala se do Dreka a přestěhovala se za ním do ghetta. Bere se jako Čistý, svou druhou polovinu by nejraději zapomněl, ale Čistí mu díky ní rádi připomínají, že k nim nikdy nebude patřit.

Já tuhle knihu miluji. Naprosto a bezpodmínečně ji miluji. A bezesporu vám ji doporučuji, takže pokud jste ji stále nečetli, přišli jste o skvělý příběh, který vás chytne a nepustí. Někdo by sice mohl namítnout, že jde o knihu s tématem, které tu bylo již stokrát před tím a možná i jo, ale ona je každá taková dystopie něčím výjimečná.

Tohle je prostě pecka a já ji mám ve svém žebříčku jako nejlepší knihu roku na prvním místě. Předpokládám, že ji bude následovat Alena Mornštajnová s novinkou Tiché roky, ale to předbíhám. Zkrátka a dobře, Poslední číslo vám všemi deseti doporučuji. Tohle v knihkupectví nemůžete minout.

--
Hayley Barker má bakalářský titul (s vyznamenáním) z Birminghamské univerzity a osmnáct let vyučovala angličtinu na střední škole. Je velkou fanynkou literatury pro dospívající mládež a říká, že vydání knihy je to největší dobrodružství, jaké kdy zažila. Při psaní Posledního čísla se nechala inspirovat svým strachem z rostoucí vlny kriminality a nenávisti vůči etnickým menšinám v Anglii. V edici King Cool vyjde i pokračování Zloděj čísel. Žije v Essexu se svým manželem a dvěma malými syny.

Za poskytnutí recenzního výtisku opravdu moc děkuji nakladatelství a knihkupectví Knihy Dobrovský, šlo o vskutku skvělý čtenářský zážitek. :) Knihu pak můžete zakoupit buď na eshopu nebo přímo v kamenném knihkupectví a já doufám, že tak učiníte. :)