středa 17. srpna 2016

RC: Naslouchač

Původní česká fantasy z fascinujícího temného světa,
kde se na pravdu a naději téměř zapomnělo.

Originální název: Naslouchač
Nakladatelství: Host
Rok vydání: 2016
Počet stran: 374 s.
Vazba: pevná s přebalem

Existuje někdo, koho nezaujala obálka Naslouchače? Vystouplé písmo, které v kombinaci s hedvábnou obálkou působí skvěle. Stejně tak Ilan v mantii je udělána stejně, jako právě písmo. Asi bych podle obálky netipovala českou autorku – obálka na mne působí velmi zahraničně, o to víc se mi ale líbí, že je česká.

Přiznám se, že jsem si knihu chtěla přečíst z větší části díky obálce, kterou jsem často okukovala v knihkupectví (a vlastně i na Světě knihy), a když jsem si pak přečetla anotaci, která hovořila slibně, tuhle knihu jsem si proto musela přečíst co nejdřív.

Příběh vypráví o třináctileté Ilan. Dívce, která se narodila jako čistá, tedy bez žádných deformací, které sužují mnohé sklenaře. Nebýt duchapřítomnosti její matky, byla by odsouzena k životu v Norách, což je něco jako naše nevěstince. 

Vím, že nejsem jediná, koho překvapilo, že příběh bude opravdu vyprávět třináctiletá holka a ze začátku jsem trochu doufala, že se přesuneme alespoň o tři roky později. Pokud si tedy myslíte, že tu na vás čekají romantické vztahy mezi postavami, pletete se – Ilan by se mi hodila ke kapitánovi, kdyby byla starší, v tomhle případě ne

Ilan však není jen čistá, ale v pěti letech se u ní objevil dar naslouchání. To je u dívky a ještě k tomu v takovém věku neobvyklé. V tak mladém věku ji tedy matka přivede k mistrovi, aby ji zaučil na post sklenářského brusiče, ideálně právě naslouchače, kvůli čemuž se kniha jmenuje tak, jak se jmenuje, což asi všichni pochopili a já to nemusím složitě rozpitvávat.

Navíc jsou sklenaři zotročeni lidmi z nížin, jelikož jsou jako jediní schopni těžit sklenit a opracovávat ho. Kdo je však čím otrokem, to je už otázka. Ani sklenaři a ani lidé z nížin by bez sebe s největší pravděpodobností nepřežili.

Uznávám, že začátek, kdy se autorka snažila všechno osvětlit, byl pomalejší, ale rozhodně nemůžu říct, že by mě to nebavilo. Ono to občas bez toho vysvětlování nejde. Nicméně jakmile se v knize objevila pětadvacítka a Ilan objevila své schopnosti, už šlo všechno jako po másle.

A jak jsem již nastínila, pokud čekáte romantiku, minimálně v tomhle díle se jí nedočkáte. Už jen proto, že je Ilan třináct a celá pětadvacítka je o dost starší. Ale musím říct, že občas mi tam chyběla – naproti tomu, kdyby tam byla, někdo by mohl mít něco proti. 

V každém případě musím konstatovat, že je to moc dobrá fantasy a rozhodně bych neřekla, že je jen pro mladší čtenáře, jak naznačoval jeden komentující na Databázi knih. Navíc mě opravdu těší, že knihu s takovým tématem napsala autorka pocházející z Česka. Za předpokladu, že tedy stále váháte, jestli si knihu půjčit a přečíst, potažmo i koupit, už neváhejte. Jen teda budete muset čekat nějakou dobu na další díl, jelikož tento skončil značně otevřeně. Čímž bych autorce nejraději srazila nějaký ten bod, ale nechtěla jsem být přehnaně krutá.

Naslouchač by si rozhodně zasloužil i vydání v zahraničí – jsem si naprosto jistá, že i tam by měl úspěch. Důrazně tím tak apeluji na zahraniční nakladatelství (přestože pochybuji, že nějaké z nich čte blog v češtině), aby dali téhle české autorce šanci. Neoznačila bych ji sice jako nového Karla Čapka nebo Jaroslava Haška, ale rozhodně sepsala čtivý a dle mého subjektivního názoru i originální příběh, který stojí za přečtení.

--
Petra Stehlíková se narodila roku 1976 a vystudovala střední zdravotnickou školu – obor zdravotní laborant. Vystřídala několik zaměstnání, naposledy pracovala jako hotelová recepční. Své knihy nejprve vydávala vlastním nákladem – kupříkladu trilogie Zrozena z popela. Román Naslouchač vycházel od roku 2014 na internetu. Autorka žije v Praze, v současné době je na mateřské dovolené.

Za poskytnutí recenzního výtisku opravdu moc děkuji knihkupectví Martinus.cz.

10 komentářů:

  1. Ze začátku to bylo trochu rozpačité. Hodně jsem se ztrácela v těch názvech. Ale jinak se mi to moc líbilo. Tak snad bude pokračování...

    OdpovědětVymazat
  2. Hezká recenze. Mě se kniha taky moc líbila, ale dočkat se dalšího dílu bude nekonečné. Tomu se říká týrání čtenářů :D

    OdpovědětVymazat
  3. Četla jsem hned po vydání a kniha si mě naprosto získala. Doteď na ni musím pořád myslet, mám pocit, že než vyjde druhý díl, dám si ještě re-reading. Naslouchač mě opravdu neskutečně překvapil!

    OdpovědětVymazat
  4. Moc pěkná recenze :) Knížku jsem četla a moc mile mě překvapila :) Už aby byl další díl :)

    OdpovědětVymazat
  5. Zas jsi mě dostala recenzí. Parádní. Jen to asi nebude kniha pro mě, nejspíš by mi chyběla ta romantika...

    OdpovědětVymazat
  6. Tak ta kniha asi není úplně pro mě. Fantasy přímo nevyhledávám, ale pokud je tam vidina nějaké lásky nebo něco podobného, nebráním se. Když je ale hrdince pouhých 13 let... Nemusí to být špatná knížka, ale pro mě nejspíš není :)

    OdpovědětVymazat
  7. Asi bych měla přestat číst tvoje recenze. Vždycky se mi prodlouží seznam knih, které si chci přečíst :D

    OdpovědětVymazat
  8. Vyzerá to veľmi zaujímavo, už som o tejto knihe počula, ale ešte som sa nedostala k jej prečítaniu. Každopádne ma to veľmi zaujalo aj vďaka tvojej recenzii. :)

    OdpovědětVymazat
  9. O knize jsem ještě nečetla, ale vypadá skvěle obálkou i příběhem, určitě si jí časem přečtu. Hezká recenze.

    OdpovědětVymazat
  10. Souhlasím s tebou, že by se Naslouchač měl vydat i v zahraničí. Příběh je opravdu originální.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za tvůj komentář! :)