pátek 28. srpna 2015

Grace, kněžna monacká

 Pravdivý příběh o nejkouzelnějším páru moderní historie.

Původní název knihy: Grace of Monaco
Název knihy: Grace, kněžna monacká
Autor: Jeffrey Robinson
Nakladatelství: Metafora
Rok vydání: 2014
Počet stran: 344 s.



Obálka se mi zdá v pořádku. Je na ní přesně to, co je v názvu. Kněžna Grace. Také tam máme medailon (nebo bankovku?), na němž je podle mého názoru právě Grace s Rainerem, jinak by mi to nedávalo smysl. Obálka jednoduše působí tak, jak má působit obálka u tohoto typu knihy.



Abych pravdu řekla, kniha mě docela zklamala. Čekala jsem, že se toho dozvím víc o Gracině životě, ale ve výsledku to všechno bylo nějak stručné... nemastné, neslané. Ano, četlo se to velmi dobře a mě to bavilo, přesto musím říct, že jsem od toho očekávala něco trochu jiného.

Byla tam opravdu moc popsaná politika Monaka a ze začátku mi to všechno přišlo takové neuspořádané. Jednou autor mluvil o Gracině kariéře, vzápětí přeskočil k jejímu seznámení s Ranierem. Ano, napsal to tak, že to k tomu směřovalo, ale něco mi tam chybělo. Ještě než jsem začala číst, myslela jsem si, že to bude třeba psané z pohledu Grace a to i navzdory tomu, že by to nemohla napsat ona. Vždyť přece existují i jiné knihy psané z pohledu dané historické osobnosti, přitom je ta osoba nenapsala.

Ta politika mi ani tak nevadila, ale podle mého názoru prostě do knihy, která se jmenuje "Grace, kněžna monacká", absolutně nepatří. Možná kdyby se to jmenovalo jinak, ale na druhou stranu chápu, proč knihu pojmenovali zrovna po Grace. Jednak kvůli tomu, že ji všichni měli rádi a podle popisu v knize to bylo jistě oprávněné. A jednak bych řekla, že taky kvůli médiím. Vždyť, když si vezmu, kolik s nimi měli starostí... ten bulvár jim nedal ani na chvíli pokoj, až jim to muselo být nepříjemné. Myslím si, že takhle jim chtěli říct, jaké to pro ně bylo.

Hodnotím to, jako velmi poučnou literaturu, z níž se toho člověk může hodně dozvědět, pokud třeba někdy viděl film s Grace Kellyovou nebo pokud ho tato osobnost dvacátého století zajímá. Ať už z jakéhokoliv důvodu.

A zase je fakt, že kdyby to bylo psáno z pohledu Grace, asi by tam hodně věcí bylo přikreslených, protože autor vlastně nevěděl, jak to vnímala Grace a zeptat se jí nemohl, už jen vzhledem k tomu, že zemřela... no, a využívat služeb nějaké vyvolávačky duchů kvůli napsání knihy, mi přijde značně absurdní a neuskutečnitelné.

Když strčil hlavu do dveří, spatřil Maureen přejíždějící žehličkou jakési sežehnuté zbytky.
Myslely si, že je to báječný žert.
Rainer si to myslel také, ale až když se dozvěděl, že to je spálené prostěradlo, a žádná z jeho nových košil. (...)

- 139 s.

Pravdou také je, že mě kniha dokázala i pobavit, o čemž svědčí vložený úryvek, který jsem si v mobilu uložila do záložek, abych nezapomněla, na které straně byl a nemusela na něj tak pracně přetáčet. Přece jen, kniha je kniha a e-kniha je e-kniha. Zase je pravdou, že když v knize najdu něco, co by šlo použít jako úryvek, snažím si to vrýt do paměti, abych si na to při recenzi vzpomněla.

Přestože mě zklamala z jednoho pohledu, i tak jsem na ní našla něco zajímavého a věřím, že dokáže zaujmout snad každého. Ať už se zajímáte o historii, o film, o Grace Kellyovou Grimaldiovou nebo jste viděli film. Já film neviděla, takže nedovedu posoudit, ale určitě se na něj podívám. Vždycky si první přečtu knihu a až poté se podívám na film. Myslím si, že tím, že si knihu přečtete, nic nezkazíte.
 
http://www.knihcentrum.cz/
Za poskytnutí recenzního výtisku opravdu moc děkuji Knihcentru.
 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za tvůj komentář! :)