pondělí 29. dubna 2019

Hraj mrtvého, pokud si myslíš, že to pomůže | Recenze knihy

„Tisíce návštěvníků si tu každý den vybíralo z šesti milionů knih, což bylo dalším důkazem, že knihy podobně jako švábi přežijí veškeré katastrofy."


Originální název: Paying Dead
Český název: Hraj mrtvého
Autorka: Julia Heaberlin
Edice: Knihy Omega
Rok vydání: 2018
Počet stran: 375 s.

Obálky knih od této autorky mají stejný motiv. Pokaždé je na nich žena, která spí v květinách. Takže pokud ji nevidíte poprvé, bezpečně podle obálek poznáte, kdo knihu napsal - i kdyby na ní nebylo napsáno jméno autorky. A vzhledem k tomu, že v autorčiných knihách jsou hlavní hrdinové ženy, které něco zasáhlo, vlastně je to naprosto pochopitelné. 


S touhle autorkou mám takový zvláštní vztah, který souvisí s jejím stylem psaní. Občas mi kniha od ní sedne a občas prostě ne a ne se do ní dostat. Černooké Zuzany mě od ní nebavily, naopak Papíroví duchové ano. A proto jsem byla trochu rozpolcená, jestli do její třetí knihy, která jí u nás vyšla, sáhnout. Jestli dobře čtete tuhle recenzi, asi vám dochází, že jsem to riskla.

Hrdinkou této knihy je Tommie McCloudová, které se jednoho dne po smrti jejího otce do ruky dostane dopis od ženy, která tvrdí, že je její dcera, kterou před jednatřiceti lety někdo unesl. Dopis, který vyvracuje, že je žena trpící demencí, její pravá matka. Tommie ač se jí ptá, zda je to pravda, tak jí na to samozřejmě nic říct nemůže. Jak by taky mohla, když si to nepamatuje, že ano. 

Abych byla upřímná, Tommie mi občas připadala, jakože jedná hrozně zbrkle. Jako když se ptala své matky, zda je to pravda, to, co se psalo v tom dopise, a když jí odpověděla určitým způsobem, vůbec nepouvažovala nad tím, že je její matka nemocná a ani si neuvědomuje, co říká. 

Celý tenhle thriller je tedy založen na tom, že matka hledá svoji dceru. Jestli ji najde nebo ne, jestli je právě Tommie tou její ztracenou dcerou, si budete muset přečíst sami, o to rozuzlení vás připravit nemůžu. Protože ač jsem se mermomocí nehnala za dočtením knihy, nečetla ji bez dechu, ten konec mě dostal. A dostane i vás. 

Ono ostatně, o hodně vás ochudí právě anotace. Ta mi děj celkem solidně vyspoilerovala, takže jsem nebyla ani pořádně překvapená, když se tam událo něco, co hlásala. Jenže já si prostě neumím vzít knihu do ruky a nepodívat se, o čem kniha - pokud už jsem o ní předtím od někoho neslyšela, v takovém případě mi stačí, když vím hrubý nástin, téma, kterým se kniha zabývá, prostředí… ale takhle je těžké si tu anotaci nepřečíst. Vzhledem k tomu, jaký mám vztah k autorčiným knihám, bych si z toho měla něco vzít a její další knihu číst bez předchozí znalosti anotace.

To, co potřebujete vědět, je že se příběh točí kolem Tommie McLoudové - tuším, že snad jediné dcery McLoudových. Po smrti jejího otce jí přišel dopis od ženy, která tvrdí, že je její matka, a protože žena, která ji vychovala, trpí demencí, pravdy se musí dovtípit sama. Víc vědět nepotřebujete, kniha vám v průběhu čtení dořekne zbytek, takže pokud si ji plánujete přečíst, anotaci nevěnujte mnoho pozornosti, užijete si ji daleko víc bez jejího přečtení.

Kniha je psaná za mě takovým vyumělkovaným hodně popisným stylem, takže pokud máte náladu na něco lehčího, ale přesto byste radši thriller, vezměte si do ruky třeba Za zavřenými dveřmi nebo podobný psychothriller a tenhle si nechte na dobu, kdy budete mít na knihu dost času, nebudete utíkat myšlenkami jinde a budete se tak moct knize lépe věnovat. 

Pokud tedy čekáte na mé doporučení, nečekejte ho. Ne že by kniha byla nějaká špatná, to vůbec. Za předpokladu, že máte rádi styl Julie Heaberlin a jste na něj správně naladěni, přečtěte si to. Klidně můžete přečíst prvně tuhle, knihy na sebe nikterak nenavazují. Jestli jste knihy autorky ještě nečetli a chtěli byste spíše odlehčenější thriller, který zvládnete za jeden večer, tohle nebude ta pravá volba. Nechte si ji třeba na dovolenou, kdy nebudete myslet na práci. 

--
Julia Heaberlin je oceněná novinářka, která pracovala pro Forth-Worth Star Telegram, Detroit News a Dallas News. Před zahájením kariéry spisovatelky pracovala jako zástupkyně šéfredaktora ve velkých metropolitních novinách. Editovala kriminální příběhy ze života, včetně série o vraždách náhodně vytipovaných dívek, které byly pohřbeny v mexické poušti. Vyrostla v Texasu a se svou rodinou žije poblíž Dallasu/Fort Worthu. Je autorkou bestselleru Černooké Zuzany, který v Omeze vyšel v roce 2017. Také vydala knihu Papíroví duchové, která vyšla v první polovině roku 2018.

Za poskytnutí výtisku k recenzi opravdu moc děkuji nakladatelství a knihkupectví Knihy Dobrovský, kde si knihu můžete zakoupit - ať už na eshopu či přímo v prodejně.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Moc děkuji za tvůj komentář! :)